Előszó
2005.02.08. 17:55
A Charmed-ot az teszi különlegessé a hasonló amerikai sorozatok között, hogy a legközelebb áll a mágia és a boszorkányság valódi arcához. Csalóka persze a "legközelebb" szó, hiszen az ember azt hinné, hogy ami a "legközelebb" van, az "közel" is van, pedig ez nem igaz. Ha átverekedted magad ezen a nyelvtörõn, akkor nézzük meg, végsõ soron mirõl is van szó. A Charmed rettentõ pozitív tulajdonságokkal rendelkezik más hollywoodi kortársaihoz képest: egyrészt a stábban a kezdetektõl dolgozik démonológus, aki az egyes részek gonosztevõit és egyéb mitológiai szereplõit a neki megfelelõ mitológiai háttér fényében írja meg. Másrészt pedig - és talán ez sokkal fontosabb, mint az elõzõ - a sorozat írói nagy munkát fektettek abba, hogy a sorozatbeli boszorkányság ne legyen olyan légbõl kapott, mint másutt. Mindkét tényezõ nagyon örvendetes, ugyanakkor - sajnos - a végeredmény mindkét esetben valamennyire félre is sikerült, egyrészt a hollywoodi sémák kívánalmai, másrészt a leggyakoribb félreértelmezések miatt. Ugyanakkor - fõleg a késõbbi sorozatok során - elénk tárul egy jól felépített, klisémentesebb világ is, mely különbözõ világfelfogásokból építkezik - ugyanakkor néha jól össze is kavarja azokat. Elõször tekintsük tehát meg, hogy mi is a legalapvetõbb oka ezeknek a különbségeknek, aztán vegyük sorra, mik is ezek a különbségek, végül pedig nézzük meg azokat az elemeket, melyek a világ különbözõ hiedelemrendszereibõl a sorozatba kerültek.
|